Σχόλια και Κριτικές

Στις 18/3/2015  Ο Δήμος και το Πνευματικό Κέντρο Ι.Π.Μεσολογγίου Διοργάνωσαν  τιμητική εκδήλωση για την ποιήτρια κ. Γλύκα Γκίκα στο Τρικούπειο  Πολιτιστικό Κέντρο, όπου και της απονεμήθηκε τιμητική πλακέτα για το σύνολον του έργου της στο χώρο της λογοτεχνίας.         Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης έγινε και η παρουσίαση της νέας ποιητικής συλλογής της με τίτλο «ΤΟ ΚΤΗΝΟΣ».

     Στην παρουσίαση του βιβλίου έλαβαν μέρος :

 

Ο κ.Μάρκος Αντώνιος, καθηγητής φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Πατρών.

Ο κ. Ξυγκάς Κωνσταντίνος, Δικηγόρος , λογοτέχνης.

Η κ. Λαναρά Σοφία, φιλόλογος, Αντιπρόεδρος Του Πνευματικού κέντρου

Ι.Π.Μεσολογγίου.

Έστειλαν χαιρετισμό, η Ακαδημαϊκός , διδάκτωρ φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Άννα Κελεσίδου.

Ο κ. Καρούσος Κωνσταντίνος, Πρόεδρος Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών,

Ποιητής, κριτικός λογοτεχνίας, εικαστικός.

 

 

Την εκδήλωση συντόνισε ο φιλόλογος κ. Δραγγανάς Δημήτριος. 

 

 

Ο Αείμνηστος

Ακαδημαϊκός ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ ΤΑΣΟΣ γράφει για το «ΑΝΤΙΤΙΜΟ» και για την πρώτη της ποιητική συλλογή «ΗΧΟΙ ΚΑΙ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΟΥ».

Φίλη κυρία Γκίκα
Μολονότι δεν έχω την ειδική εκείνη κριτική ικανότητα να κρίνω μια ποιητική σύνθεση, εκτίμησα στα ποιήματά σας μια πνευματική ικανότητα και την επίτευξη της μορφής των σε αξιόλογο βαθμό.Όσο για τη μυθιστόρημά σας , διέγνωσα την επινοητικότητά σας να διαγράψετε τη βιογραφική πορεία του ήρωά σας, συμπυκνώνοντας την αρχετυπική πια για την Ελλάδα σταδιοδρομία του μετανάστη που εγκαταλείπει τα κακοτράχαλα τοπία της γενέτειράς του και καταφεύγει στην Αμερική πάμπτωχος,εργάζεται εκεί υπεράνθρωπα, πλουτίζει και γυρίζει στη γενέτειρά του τιμώντας την με πολλές ευεργεσίες. Επίσης διέγνωσα μια πλούσια πείρα της ζωής στη χώρα μας κατά την εποχή όπου περιγράφετε τη ζωή του ήρωά σας.  

Σας συγχαίρω.  

 

 

ΦΡΟΣΩ ΚΛΑΜΠΑΝΙΣΤΗ
Διδάκτωρ Κλασικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων –Οικονομολόγος (Ν.Ο.Π.Ε.)- Συγγραφέας.

Το «ΤΟ ΑΝΤΙΤΙΜΟ» της κυρίας Γλύκας Γκίκα αποκαλύπτει μια ευαίσθητη ψυχή η οποία θραύει τις επίπεδες επιφάνειες και τις οριστικές βεβαιότητες αποκαλύπτοντας πίσω και πέρα από αυτές τη δική της εκδοχή για την ουσία των πραγμάτων. Μια εκδοχή γεμάτη από βιωμένη ευαισθησία, με μια ματιά που χαϊδεύει τα πράγματα. Πίσω από συμβεβηκότα προβάλλει η πικρή εικόνα της μάταιης όσο και εφήμερης δύναμης ενός ανθρώπου που ξεκίνησε με τη φιλοδοξία και το θερμό όνειρο να κατακτήσει ένα κομμάτι του κόσμου.

( Ένα μικρό απόσπασμα από την ομιλία της κας Φρόσως Κλαμπανιστή στην παρουσίαση του βιβλίου «ΑΓΟΥΡΑ ΒΑΤΟΜΟΥΡΑ»

Σε όλη την ποιητική συλλογή «ΑΓΟΥΡΑ ΒΑΤΟΜΟΥΡΑ» συναντούμε ένα διακριτικό λυρικό τόνο εκμυστήρευσης σκέψεων και βιωμάτωνμε παράλληλη την εμφανή τάση αυτοσαρκασμού και ειρωνείας.Η ποιήτρια αυτοελέγχεται με γενναιότητα, νηφαλιότητα και αποφασιστικότητα. Αναγνωρίζει τις αδυναμίες και τις υποχωρήσεις της,την πολυτέλεια των αισθημάτων, αλλά και με ώριμη αποδοχή και παραδοχή της πραγματικότητας της ζωής. Η ποιήτρια δεν είναι αιθεροβάμων.Αντίθετα βιώνει την πραγματικότητα ρεαλιστικά και διοχετεύει την ευαισθησία της στον κόσμο της αστρικής σκόνης, στον απέραντο ωκεανό του ουρανού.



ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΠΑΛΙΟΥΡΑΣ
Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου  Ιωαννίνων

Πολλά βιβλία, τα τελευταία τριάντα χρόνια, έχουν γραφεί για την εσωτερική  ή εξωτερική μετανάστευση, άλλα πετυχημένα , άλλα συνηθισμένα. Το «ΑΝΤΙΤΙΜΟ» όμως της Γλύκας Γκίκα είναι τόσο ζωντανό ώστε δεν μπορείς να διακρίνεις αν στήνει μπροστά μας μια φανταστική ή μια πραγματική ιστορία. Φανταστική όμως ή πραγματική ιστορία αποκαλύπτει μιαν αλήθεια . Αιχμαλωτίζει  και συναρπάζει τον αναγνώστη. Οφείλεται στο σπάνιο χάρισμα της συγγραφέως.


Ο Αείμνηστος Β.Α.ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
Δημοσιογράφος- Συγγραφέας- Μέλος της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών- Μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων- Συντονιστής του Κέντρου Ποίησης και Ελληνικής Λογοτεχνίας, «Κωστής Παλαμάς» της «ΑΧΕΠΑ» Νέας Ουαλίας και Νέας Ζηλανδίας. Εκπρόσωπος για την Ελλάδα της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών  Αυστραλίας.

Η πρώτη ποιητική συλλογή της Γλύκας Γκίκα « ΗΧΟΙ  ΚΑΙ ΧΡΩΜΑ- ΤΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΟΥ» είναι αξιοπρόσεκτη . Τα ποιήματά της δεν παρασύρονται από πλαστές αναζητήσεις, που μερικές φορές δείχνουν «φτιασιδωμένες».Τα ποιήματά της διακρίνονται από λιτότητα, ακριβολο- γία, ελλειπτικό λόγο, έκφραση συναισθημάτων και περιγραφή εικόνων, που παρέχονται στον αναγνώστη στίχο – στίχο. Ξεχωρίζω λ.χ τα ποιήμα- τα «Όταν έπαψαν να νομοθετούν οι ποιητές», « Πρωϊνή δροσιά» θαυ -μάσια εικόνα ο στίχος «Το αεράκι άπλωσε σκάλα για να κατέβει», « Στα νερά του κόκκινου ποταμού»- πολύ ωραία η κατάληξη του ποιήματος     « καθώς εγώ σκάλιζα το χώμα/ να θάψω τις πληγές μου/ το είδωλό μου / βούλιαζε σιγά- σιγά/ στα νερά του κόκκινου ποταμού. Και αρκετά άλλα ποιήματα , αλλά θα σταθώ στο ποίημα «Ο Έρωτας» (ολόκληρο το ποίη -μα είναι μια ερωτική εικόνα, μια πανδαισία, χωρίς μεγαλοστομίες φορτω- μένες με επίθετα και άλλες τεχνιτές γλωσσοπλαστικές προσπάθειες που μαστίζουν τους σύγχρονους ποιητές.  Τη συγχαίρω .


ΚΩΣΤΑΣ   ΚΑΡΟΥΣΟΣ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ- ΠΟΙΗΤΗΣ- ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Υπάρχουν ποιήματα που ο χρόνος ανακυκλώνει μέσα μαςτα γεγονότα, γίνεται συγκριτικός και σου δημιουργεί ευχαρίστηση της ξανά-ανάγνω- σης.Oι ψυχικές διακυμάνσεις πληθαίνουν όταν ντύνεται το ποίημα με διάφανη και ηθελημένη σχετική ασάφεια και αφαίρεση π.χ

ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

‘‘Περίεργο!/ Ο ήλιος ξεστράτισε! /
Έχασε η πυξίδα τον προσανατολισμό της!/
Ξημέρωσε  /νύχτα./ Νύχτωσε / Ήλιο./ Ανακατώθηκε / η φύση/
Ένας αέρας επιστρατεύτηκε / να βάλει τάξη...’’


Αλλού εικαστική, σκιτσάρει τις εσωτερικές της μεταπτώσεις με λεπτομερή φραστική ακριβολογία και ξαφνιάζει ο τρόπος που δεσμεύει κι ελευθερώνει το συναίσθημα όπως εικονίζεται στη φύση.
Η ποίηση της Γλύκας Γκίκα είναι ανθρωποκεντρική, της βαθύτερης αγάπης, που έκλεισε τον Άνθρωπο και το πνεύμα του στο γιασεμί των στίχων.
Στην ποίησή της δεν υπάρχει το κραυγαλέο. Η φωνή της ενάερη και λυγμική, ο στίχος ελαφροπάτητος και ραγισμένος, φέρνει τη σφραγίδα της συγκράτησης και της θέλησης που γεφυρώνει τον πόνο και την απώλεια. Η εσώτερη κραυγή παγιδεύεται πριν φτάσει στα χείλη. Ο στίχος αναδεικνύεται σ’ένα διαχρονικό  ποιητικό μνημόσυνο. Όταν ο πόνος φτάνει στο κεφαλόσκαλο της ακμής του κι ο στίχος απλώνεται καθαρός και πλούσιος, ξάστερος και σφριγηλός, προβάλλει και η ποιητική νεωτερική παρουσία της ποιήτριας, λείπει το άρθρο ή η πρόθεση και ακούγεται μόνο η ηχώ των λέξεων:

Στο ποίημα  «ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟΝ» Από την ποιητική συλλογή   «ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ ΣΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»    

...συνάντηση συντροφική
Παραλειπόμενων συστάσεων μηδενικής
Σημασίας, ράθυμων ταξιδευτών ...


Η Γλύκα Γκίκα γνήσια ποιήτρια του ευρύστερνου στοχασμού, παρέδωσε και μετουσίωσε στο χρόνο την ποίηση της ψυχής της.
Σφράγισε αυτήν την ποιότητα με το ήθος και το ύφος της.

Την ευχαριστούμε.


ΜΠΕΝΑΚΗΣ  ΙΩΣΗΦ
ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΣ  ΝΟΜΙΚΗΣ ΠΑΝ. ΑΘΗΝΩΝ - ΤΟΥ ΩΔΕΙΟΥ
ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ ΣΟΡΒΟΝΗΣ -  ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΑΔΗΜΙΑ  ΑΘΗΝΩΝ
ΚΑΙ ΜΕ ΔΙΕΘΝΗ ΒΡΑΒΕΙΑ .


Οι εξαίρετες ποιητικές συλλογές της κυρίας Γλύκας Γκίκα είναι μια πλούσια προσφορά στην ποίηση που τη χαρακτηρίζει η υψηλή ευαι-   
σθησία, ο λυρισμός και η έμπνευση. Ο μεστός λόγος των ποιημάτων της διανθίζεται με μια ρομαντική διάθεση και στοχαστικούς συνειρμούς.
Σαν συνθέτης θα ήμουν ευτυχής να μελοποιήσω κάποια ποιήματά της που με εκφράζουν.


Θ.Μ.ΠΟΛΙΤΗΣ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ –ΠΟΙΗΤΗΣ-ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΈΧΝΙΔΑ  ΚΑΙ ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΓΛΥΚΑ ΓΚΙΚΑ ΣΤΗΝ   ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ  «ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ» ΤΗΝ 18/7/2002

Η πολύ ενδιαφέρουσα Μεσολογγίτισσα ποιήτρια, σύμφωνα με αναγνωρισμένους συναδέλφους της, έχει λόγο λιτό,γρήγορο,ακέραιο και εύστοχο. Χωρίς περίπλοκες περιγραφές και φτιασιδώμτα, που ξεγελούν- συνήθως-τον αναγνώστη. Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσία στον ελληνικό λογοτεχνικό χώρο, που τιμά την πόλη των ποιητών, το Μεσολόγγι και συνεχίζει την παράδοση. Διαβάστε ένα χαρακτηριστικό ποίημά της.

Ο ΕΡΩΤΑΣ
Ψηλάφισα το όνειρο
Στο άγουρο κορμί της
Και οι ένοχες αναστολές
Διάλεξαν τη σιωπή.
Έτσι, η ηδονή αναρριχήθηκε
Στον κισσό της μέθης
Και το σώμα μου αφέθηκε
Να μιλήσει με τον έρωτα.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΟΥ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΚΑΙ  ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ  ΣΥΛΛΟΓΟΥ
ΤΗΣ Ι.Π. ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ


Γράφει σε αφιέρωμα για τη Γλύκα Γκίκα στην εφημερίδα «ΑΙΧΜΗ»
Την 12/1/2009 .

...Η ποίηση της Γλύκας Γκίκα υψιπετής,δυνατή σε νοήματα, επίκαιρη.
Μας δίνει την πραγματική εικόνα της σημερινής κοινωνίας...


ΒΥΡΩΝ ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ

Διαβάζοντας τα ποιήματα της αγαπητής κυρίας Γλύκας Γκίκα αισθάνθηκα τα ευγενικά αισθήματα μέσα μου, που μου προκάλεσε ή μου μετάγγισε η γραφή της. Γραφή (ποιητική και πεζή) ποιότητας. Ανεπιτήδευτης (άρα πραγματικής) τέχνης.
Τη συγχαίρω.



ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ- ΕΚΔΟΤΡΙΑ-ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ  ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ Ο.Η.Ε- ΠΡΟΕΔΡΟΣ  ΕΝΩΣΕΩΣΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΤΥΠΟΥ- ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΟΣ

Ο  Νομός Αιτωλ/νίας έχει επιδείξει, αναστήματα πρώτου μεγέθους, τόσο στο θρησκευτικό όσο και στον πνευματικό τομέα. Ο δε λογοτε-
χνικός κόσμος βρίσκεται σε διαρκή ακμή στον εν λόγω νομό.
Μέσα στη χωρία του κόσμου των γραμμάτων έχει καταλάβει τη θέση που της αρμόζει μια ξεχωριστή ποιήτρια που ο ποιητικός της λόγος αιχμαλωτίζει από την αρχή τον αναγνώστη,εισχωρεί στην ψυχή του, τον συγκινεί, τον τέρπει, τον ευχαριστεί. Αλλού τον προβληματίζει και αλλού συμπορεύεται μαζί με την ποιήτρια στη γνησιότητα των διδαγμάτων της πανανθρώπινης αγάπης. Λογίζομαι ευτυχής διότι μου εδόθη η δυνατότη- τα να καταθέσει η ταπεινότητά μου, ως ελάχιστον αντίδωρον στην προσφορά της κυρίας Γλύκας Γκίκα στον κόσμο των γραμμάτων και την οποία θεωρώ ως μια πνευματική οδηγό που με τα γραφόμενά της, τον παρορμητισμό, τον ενθουσιασμό και τη βαθειά πνευματική και ψυχική επικοινωνία με τον κόσμο,αναντίρρητα θα ωφελήσει το αναγνωστικό κοινό για υψηλές ανατάσεις ψυχής και πνεύματος.


Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ  ΓΡΑΦΕΙ ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΤΗ ΓΛΥΚΑ ΓΚΙΚΑ την 18/ 1/2005.             
Ένα μικρό απόσπασμα από σχόλια για την ποιητική της συλλογή  
«Άκαιρες Απουσίες»


Γυναικεία ευαισθησία στίχο-στίχο...
Λιτός και μαγικός ο λόγος της Γλύκας Γκίκα. Ευαισθησία και εσωτερική αναζήτηση. Γραφή απέριττη, στην οποία κυριαρχούν η αμεσότητα και η οικονομία στα εκφραστικά μέσα, σύγχρονες αναζητήσεις και υπαρξιακά ερωτήματα εμπεριέχονται στη θεματική διαπερνώντας την επίφαση της καθημερινότητας. Υπερβαίνει τα στερεότυπα και ανοίγει διαύλους επι-
κοινωνίας.